Ako využiť psychológiu k predaju tovaru či služieb


Psychika je silným faktorom v ľudskom chovaní a dokonca sa tvrdí a i ja verím tomu, že psychikou dokáže človek ovplyvniť i svoj fyzický stav. O tom ale potom. V tomto článku chcem poukážem skôr na to, že psychika hrá veľkú rolu i v úlohe nakupovania a investovania peňazí zákazníkov či kupcov do konkrétneho tovaru či služieb. Na rozhodnutie a psychiku zákazníka pôsobí aj cena a to, kedy a ako tento pojem využijeme. Ale nielen to. Skrátka biznis, predaj, trh je z veľkej časti o ľudskej psychike, o podchytení zákazníkov a v článku si túto tému rozoberieme podrobnejšie, uvedieme si aj pár príkladov.

myšlenky

Bolo preukázané, že človek si zapamätá predovšetkým poslednú informáciu, ktorú považoval za dôležitú, ostatné sa vzďaľujú, pretože  mozog pre ich uchovanie musí vynaložiť väčšiu snahu a tak bežný človek využíva pohodlnejšiu formu, pamätá si najmä posledné údaje, čo ho zaujali. Preto je v prípade oslovenia zákazníka potrebné používať najmä slová a informácie, ktoré by ho najviac zaujali a to spôsobom, ktorý by u neho vyvolal sympatie. Pomôže i správne poradie týchto slov. Čo sa týka slovného alebo textové prejavu, zaujímavo a sympaticky budú pôsobiť zrejme slová ako lacnejšie, výhody, zľava, akcia, lepšie,… tieto pojmy treba používať takmer stále, aby ich mal človek v pamäti a nabudili u neho pocit sympatie.

nápad

I keď používať tieto pojmy stále by bolo asi otravné a budili by dojem ubúdajúcej vierohodnosti. Preto by bol ideálne tieto slová použiť vždy hlavne pri konci. Opíšeme skvelé vlastnosti služby či tovaru, no a pri konci začneme podstrkávať slová,… oplatí sa to, je to skvelá akcia, bežne je to drahšie, je to lepšie,… alebo spomeňme výhody, aké sa zákazníkovi touto službou či zakúpením tovaru dostanú. Ušetrí čas, zabaví sa, bude mať väčšiu istotu v tom alebo v tom,…

nákup

•         Nemusí ísť však len o slová, vplyv na zákazníkovo vnímanie má i vizuálna stránka.
Tak napríklad o niečo lacnejší produkt vystavíme vedľa drahého produktu. Človek si automaticky pomyslí, že ten lacnejší má výhodnú cenu. Ale nemusí to byť pravda. Pravda je taká, že ten druhý produkt je brutálne drahý a ten lacnejší (i keď nie lacný) pôsobí cenovo sympatickejšie.