Bezsenná noc? Skúste tieto jednoduché metódy pre kvalitnejší spánok.

Možno ste ten typ človeka, ktorý s ľahkosťou zaspí kdekoľvek a za akýchkoľvek podmienok. Stanovačka v prírode, otravné komáre a nepohodlný spacák – žiaden problém. Manžel celú noc chrápe ako motorová píla – no a čo. Vy sa nenecháte vyrušovať. Ale čo ak patríte medzi tú nemalú skupinu ľudí, ktorých zo spánku vyruší aj najmenší šuch a zaspať podľa predstáv je pre nich ako boj s veternými mlynmi. Príčina nespavosti môže byť fyziologická, ale častokrát sú hlavnými ničiteľmi spánku vaša myseľ a myšlienky. Veľa ľudí nedokáže svoj mozog vypnúť aj vtedy, keď je čas na relaxáciu. Stres a úzkosť kvalite spánku nepridávajú. Preto je dobré sa ich čo najskôr zbaviť. Spomínaných ničiteľov spánku Segum je celé spektrum – nevyhovujúca teplota v spálni, nedostatočné zatemnenie, hluk z ulice, od susedov… A keď sa vaša myseľ začne na tieto faktory koncentrovať a vyhodnocovať ich ako nepriateľov, rušivý efekt je o to silnejší. Najvhodnejším riešením je teda odstrániť všetky možné stresujúce faktory a do svojho predspánkového rituálu zaradiť napríklad aj týchto niekoľko tipov:

Spanok

Masáž – či už vás vymasíruje partner alebo sami, masáž navodí tú správnu relaxáciu tela a mysle. Zamerajte sa hlavne na chodidlá, spodnú časť chrbta a hlavu. V zime zvoľte masážne oleje, ktoré zahrejú, v lete zase ochladzujúce.

Pridajte závažie – na trhu sa nedávno objavila tzv. gravitačná deka, ktorá váži niekoľko kíl. Jej účelom je navodiť pocit, že vás niekto objíma a tým priniesť ukľudnenie. Niekomu však takáto váha pri spánku nemusí vyhovovať, preto stačí zaťažiť len nohy – obyčajnou dekou alebo vankúšom. Tým obmedzíte nadmerný pohyb nôh, ktorý spánok narúša.

Pohár vína? Radšej nie – aj keď sa môže zdať, že alkohol spánok navodzuje, opak je pravdou. Alkohol nadmerne stimuluje pečeň a jeho odbúravanie vám spôsobí nekvalitný, prerušovaný spánok. Takže ráno sa budíte oveľa viac unavení ako ste boli večer.

spanie

Bylinky, bylinky, bylinky – teplý čaj pred spaním je sám o sebe veľmi upokojujúcim rituálom. Ale samozrejme treba dať pozor na to, aký čaj pijete. Zelený čaj alebo ginko vás do postele tak skoro nedostanú. Siahnite radšej po medovke, ľubovníku, harmančeku, levanduli, valeriáne alebo ayurvedskej ashwagandhe.

Posteľ, základ dobrého spánku – a teraz sa bližšie pozrime na to, na čom vlastne spíte. Vaša posteľ už čo to pamätá a tak v podstate aj vyzerá? Matrac preležaný, vŕzgajúci alebo príliš mäkký či tvrdý je dôvodom, prečo by ste mali začať uvažovať o kúpe nového. Ortopedické matrace poskytujú kvalitu za priaznivé ceny. Široký výber matracov a postelí na viacerých predajniach po Slovensku alebo z pohodlia domova na e-shope. Prírodné materiály vám zaručia pohodlný a hlavne zdravý spánok.