Zopár rád pre zarytých kávičkárov

Niektorí z nás, pokojne môžeme povedať, že väčšina, si jednoducho nevie predstaviť deň bez svojho milovaného nápoja, ranného životabudiča – kávy. Prečo nás vie tento nápoj tak výborne nakopnúť? Môže za to kofeín. Táto látka je v malých množstvách pre naše telo prospešná, ak to s ňou však preháňame, môžeme si poriadne uškodiť. Pokiaľ i vy patríte k zarytým kávičkárom a deň bez kávy, pre vás nie je dňom, čítajte ďalej.

kofein
 
Kofeín v skutočnosti nášmu organizmu nedodáva energiu. Je však veľmi dobrým klamárom. Účinkuje na konkrétne receptory v mozgu, ktoré slúžia na to, aby nás upozornili, že by sme mali spomaliť. Takže ak si dáme šálku silnej kávy, v skutočnosti iba zablokujeme informácie o tom, že už energiu nemáme. To že kofeín v podstate iba oklame náš mozog, je práve tým najnebezpečnejším faktorom. Naše telo je v skutočnosti dokonale premyslený systém. Ak nevládze, upozorní vás na to v dostatočnom predstihu. Vy ho však obalamutíte kávou a nastávajú problémy, pretože ako sme už spomenuli, káva vám nedodá energiu, iba neviete o tom, že ju už nemáte.
 
Zásady bezpečného pitia kávy
 

  • V prvom rade to s množstvom tohto nápoja netreba preháňať. Dávka okolo 300 miligramov kofeínu denne, je všeobecne považovaná za bezpečnú a dokonca zdraviu prospešnú. Ide asi o tri šálky kávy za deň.
  • Väčšia časť kofeínu sa z nášho tela vyplaví približne po ôsmych hodinách. Organizmus sa ho však zbaví úplne až za dvadsaťštyri hodín.
  • Kávu by ste nemali piť večer. Poslednú šálku by ste si mali dopriať najneskôr päť hodín pred tým, ako sa chystáte zaľahnúť do postele.
  • Ak pijete viac kávy, je potrebné telu dodávať viac tekutiny. Tento nápoj, je totiž močopudný, takže odvodňuje organizmus.

 kafe

Kedy by ste na kávu mali zabudnúť
 
Ak trpíte srdcovocievnymi ochoreniami, alebo patríte do skupiny ľudí, ktorí sú na ich vznik náchylní, na kávu by ste mali zabudnúť. Kofeín totiž, okrem iného, zvyšuje tep. Nie je vhodná ani pre tých, ktorý majú vysoký pulz, alebo krvný tlak.

Ohodnoťte příspěvek